Egy gyógyító pszichiáter szubjektív feljegyzései

Tanulságos történetek a terápiák világából

dr. Gerevich József

dr gerevich józsef: Gerevics portre for web

Gerevich dr a Facebook-on

Kövesse Gerevich dr legfrissebb bejegyzéseit a Facebook-on is

Filmpszichológiai villanások

A nagy érdeklődésre való tekintettel, és mert összeállt belőlük egy nagyobb csokor, Gerevich dr filmes bejegyzéseinek egy új blogot indítottunk: mozis.blog.hu

Utolsó kommentek

  • puzsu: Minden válasz ott ÉL bennünk, mert mindannyian megkaptuk a TUDÁS csíráit! Az önismeret és az önbizalom erősítése minden dolog ALAPja! MenjÉL bátran, indulj tovább, hiszen a megtapasztalás fontos dol... (2018.06.06. 16:50) Mese a néma lányról
  • György Fekete: "Sándort kíváncsivá tette, hogy miért jár hozzám, mi (ki) vagyok neki, mit akar tőlem..." Efféle érdeklődésre azok a "betegek" nyílnak meg, akik érzik, hogy orvosuk egyenrangú embernek tekinti őke... (2017.11.22. 11:00) A zugivás dilemmái
  • byron: Tisztelt Doktor Úr! Tudna valamilyen szakirodalmat, segítő irodalmat ajánlani zugivóból alkoholistává váló személy, illetve hozzátartozója számára? Tudom, hogy az ilyen szenvedélybeteg kezelése ugy... (2017.06.30. 12:37) A zugivás dilemmái
  • Anlagan: Sokszor ilyen esetek mögött találkoztam, azokkal a férfiakkal is,akiknek valamiféle illúzió volt a másik nemmel szembeni elvárásuk. Jobb nőt, más milyet akarnak, nem volt felvállalható az,akivel meg... (2016.05.05. 08:22) Vonakodó férfiak
  • tomasszo: Repetitio mater studiorum. (2015.12.09. 07:31) Drog vagy még rosszabb (avagy a harmadik út)
  • Utolsó 20

A pókerjátékos

2012.09.27. 21:47 Dr. Gerevich József

www tvn hu c5614194d3edf92add96886b44bb35d5Lindát ismertem meg először. Amikor első alkalommal találkoztunk, azt hittem, hosszú ideig járni fog hozzám. Nagyon motiváltnak tűnt arra, hogy feltárja maga előtt (és előttem) élete titkait. Akkor még nem tudtam, hogy olyan valaki osztja meg a Lindával összefüggő legfontosabb információkat velem, aki Linda történetében homályban maradt. A férje volt az, a pókerjátékos.

 Linda lehangoltságról panaszkodott. Életuntság tört rá, elveszítette legfontosabb tulajdonságát, az apró örömök átélésének képességét. Szerette volna megtudni, hogyan vált depresszióssá, miért nem tud hónapok óta éjszakánként aludni, és miért nem érzi igazán nőnek magát.

 A pszichoterápiát elkezdtük ugyan, de elkövettem azt a hibát, hogy gyors javulás reményében depresszióellenes szert írtam fel az asszonynak. Így amikor egy hónappal később Linda visszanyerte életkedvét, egyúttal elveszítette az ok-okozati összefüggésekre irányuló kíváncsiságát. Mielőtt végképp abbahagyta volna a kezelést, egyik alkalommal elkísérte férje, Elemér. Elemér udvariasan csak annyit mondott, amikor Linda bemutatta: „doktor úr, ideje volt már, hogy megismerkedjünk egymással”.

 Hetekkel később telefonon hívott fel a férfi és találkozást kért tőlem. Ekkor vette kezdetét egy hosszú folyamat, amelynek során Elemér felülvizsgálta Lindához fűződő kapcsolatát és arra a következtetésre jutott, hogy rossz férj volt. Miután ilyen esettel még nem találkoztam, eleinte óvatosan, értetlenül figyeltem Elemér megnyilvánulásait. Arra számítottam, egyszer csak előrukkol a rejtett tarsolyában lévő, heti gyakoriságú eljöveteleit megnyugtatóan megmagyarázó nagybetűs Indokkal, mondjuk egy kényszergondolattal, perverzióval vagy rejtett szorongással. De nem ez történt. Elemért nagy aggodalommal töltötte el, hogy Linda depressziós lett, és bár titkolta felesége előtt, valójában saját magát okolta ezért. Azt állította, miatta lett Linda lelki beteg.

 Miért, kérdeztem. Azért, doktor úr, mert pókerjátékos vagyok. A pókerjátékos nem szereti eléggé a feleségét. A feleség ebbe betegszik bele. Kértem, magyarázza el pontosabban, mi az összefüggés rendszeres pókerjátéka és Linda hangulatzavara között. A történet elmondása fél évig tartott. Megkísérlem e fél év anyagát néhány mondatban összefoglalni.

„Amikor elvettem Lindát, azt hittem, ugyanolyan, mint az anyám. Anyám elnyűhetetlen asszony volt. Mindenben megfelelt apám elvárásainak, és ez tökéletesen kielégítette. Érte és a gyerekeiért élt, nem volt saját élete. Ha az apám azt várta el tőle (apám soha nem kért, csak elvárt), hogy reggelig fenn maradjon, ő gondolkodás nélkül megtette. Ha vírusos influenza leverte a lábáról, ő mégsem dőlt ágynak, hanem folyamatosan tette a dolgát. Én akkor ezt úgy ítéltem meg, anyám szent asszony. Ma már látom, hogy egyszerűen csak érzéketlen volt”. Elemér nem várta meg a kézenfekvő, további magyarázatra irányuló kérdés elhangzását, mindjárt meg is világította szokatlan mondatai értelmét. „Hát nem érzéketlen az az asszony, aki ahelyett, hogy a saját életét éli, éli a férje által megkívánt életet, és ebbe nem betegszik bele?!”

 Kezdett derengeni az összefüggés Linda és anyósa között. Linda megbetegedett, tehát nem olyan érzéketlen, mint Elemér anyja. Viszont ha megbetegedett, akkor ez azt jelenti, hogy ő sem a saját életét élte. Ő valójában nem Linda volt, hanem a pókerjátékos felesége. A kártyaasztal hőse valamennyi barátja pókerjátékos volt. Lindának nem voltak más barátai, csak pókerjátékosok és feleségeik. Gyerekkori barátnőivel nem tudta tartani a kapcsolatot. Az volt az elve, hogy „ha a férjem pókerezik, nekem az a dolgom, hogy mindent megtegyek azért, hogy a pókerpartik jól sikerüljenek.”

 „Érti már végre, doktor úr?! A pókerjátékos felesége belebetegedett abba, hogy kénytelen a férje pókerjátékát szolgálni! És én azt hittem, hogy ő boldog. Amilyen az anyám volt. De Linda nem volt boldog. Eleinte el tudta rejteni előlem és a világ elől boldogtalanságát. De az ön diagnózisa felnyitotta a szemem. Megtaláltam a megoldást. Nem fogok többet játszani. Nekem a feleségem a legfontosabb. Érti, doktor úr?!”

 Hát hogyne értettem volna. Elemér gyógymódja igen hatékonynak bizonyult. Linda ma gyógyszerek, depresszió és pszichiáter nélkül él. Férjével, aki pókerjátékos volt.

Szólj hozzá!

Címkék: depresszió szerencsejáték antidepresszív szer

A bejegyzés trackback címe:

https://drgerevich.blog.hu/api/trackback/id/tr734807295

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása